Tenim una proposta!
"Coneguem
la terra on vivim" (aquest és el nom que se'ns ha acudit a nosaltres
però podria ser qualsevol altre) és una assignatura
que creiem essencial per a totes les
escoles.
Ja sabem que hi ha alguns centres
educatius que treballen en algun moment la cultura catalana i les seves
tradicions, però és cert que d'altres no ho fan i trobem que és imprescindible. Pensem que hauria de ser una assignatura reconeguda i tan important com qualsevol
altra.
En relació al que s'hauria de treballar,
creiem que el tutor o tutora ha de donar els conceptes necessaris per conèixer
la terra on vivim i les seves tradicions.
El cert és que hi ha una sèrie de
continguts (geografia general, història de Catalunya...) que actualment ja
s'ensenyen, normalment a classe de ciències socials. No obstant, n'hi ha
d'altres que no es tenen gens en compte en l'educació primària.
Estaria molt bé que es destinés una hora
a la setmana per estudiar els continguts més teòrics que hem esmentat
anteriorment, però pensem que per
ensenyar la cultura i les tradicions que ara normalment no s'ensenyen, la millor manera és fer-ho de forma molt
pràctica i intensiva.
Una bona solució seria destinar dos dies
sencers al mes, per exemple, per fer sortides i activitats que requereixen més
temps, de la mateixa manera que en moltes escoles, festes com ara la Castanyada
o Sant Jordi, esdevenen dies plens d'activitats i les assignatures habituals
queden paralitzades.
En alguns casos, es podrien utilitzar
aquests dies per anar a gaudir (i també treballar des de l'escola) festivitats concretes de pobles que
sovint no es coneixen, com ara la Patum de Berga o la Dansa de la Mort de
Verges.
També seria interessant dedicar aquestes hores
per acostar a la canalla diverses entitats
de la cultura catalana, que potser els queden lluny i si no és per l'escola
és provable que no arribin a conèixer. Estem
parlant d'esbarts, colles sardanistes, cobles, castellers, geganters,
bastoners, diables, havaneres...
Es podrien fer sortides per tal que
diferents membres de l'entitat expliquessin de què es tracta la tradició i com
s'hi pot participar. A la vegada seria interessant que els infants poguessin
gaudir d'una actuació de la colla.
A més a més també es podrien dedicar
algunes hores a altres aspectes de Catalunya com ara la gastronomia i els diferents dialectes.
Pel que fa la gastronomia es podria destinar un dia sencer a preparar i assaborir
diversos plats típics, mentre que per conèixer els dialectes seria interessant
que gent de diverses parts del territori anés a l'escola a mostrar les
diferències lingüístiques.
Finalment, també pensem que és
imprescindible que els infants tinguin unes petites nocions de la gent més reconeguda de Catalunya, com
ara escriptors, periodistes, polítics, músics, artistes...
L'avaluació
d'aquesta assignatura seria ideal fer-la de manera pràctica sense exàmens ni l'obligació
d'haver d'estudiar, ja que estem convençudes que hauran après de l'experiència.
Aquest és el secret de l'aprenentatge
significatiu. Es tracta d'una assignatura molt dinàmica, trencadora i
diferent a la resta perquè els infants puguin gaudir-ne al màxim possible.
Tot i així, es poden fer treballs sobre
alguna de les tradicions o dels personatges famosos i valorar la participació i la implicació en les diverses activitats.
Carla i Mireia Serra Busqué
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada