Avui continuo parlant-vos de l'escola 25 de setembre de Rubí, on vaig
fer les últimes pràctiques de la carrera. Fa temps ja us vaig parlar sobre el
context escolar de l'escola i sobre com es treballa, en general, en aquest
centre. Avui em centraré en com apreníem
ciències a l'aula de 5è.
Començarem per analitzar els processos d’aprenentatge en relació a les
estratègies d’ensenyament. En general, els nens i nenes de 5è treballaven moltíssim
en grup i mitjançant el diàleg. També és cert que la seva mestra, la Maria
José, feia classes magistrals, podríem dir, però, en tot cas, l’alumnat sempre participava
moltíssim i tenia ganes de dir la seva opinió i d’aprendre. Encara recordo com
s’emocionava quan veia que els nois i noies treballant de manera autònoma,
perquè se sentia satisfeta i orgullosa d’haver aconseguit aquest objectiu bàsic
de l’educació. La classe de 5è era un agrupament
heterogeni, treballador, responsable, molt autònom, cohesionat i participatiu.
Es feien servir llibres, però en la mesura justa i necessària.
Pel que fa a les ciències, una de les assignatures que més m’agradava com duia a
terme la Maria José, cal dir que l’activitat principal dels nens i nenes era experimentar i construir el seu propi aprenentatge. Tenien el llibre només com a base i acostumaven a fer experiències de laboratori i sortides. La Maria José fomentava les bones preguntes (Què penseu?, Com us ho imagineu?, Quines diferències hi ha?, Com es pot saber?, Què passaria si?) i provocava interès i motivació en l’alumnat.
Sincerament, crec
que la manera d'ensenyar ciències de la Maria José és molt i molt bona, i per
això en vaig aprendre moltíssim. És la típica mestra ideal de ciències que vaig
estudiar durant tota la carrera. Es nota que és una assignatura que li encanta,
i això fa que els infants de seguida se n’adonin. A més, la classe de 5è A eren molt curiosos, els agradava la ciència i molt sovint s’interessaven per trobar respostes. I estic completament segura que la mestra ho incentiva moltíssim amb la seva manera d’ensenyar.
L’activitat
experimental, doncs, era l’activitat clau de les classes de ciències. I penso
que no hi ha millor manera d’aprendre que experimentant, plantejant-te què
passarà, provant-ho, fent hipòtesis... Ho trobo essencial per motivar l’alumnat.
Cal fer que el coneixement sigui vivencial, relacionar la teoria i la pràctica,
comprendre els conceptes i models, realitzar treball en equip... Penso, a més, que
és necessari que les ciències s’estudiïn i es treballin de manera ordenada i
lògica, i per tant, seguint el cicle d’aprenentatge. Finalment, tal i com deia
abans, està molt bé fer sortides, però també utilitzar altres recursos com
lectures i vídeos que serveixin per ensenyar de les màximes maneres diferents
possibles. Penso que la classe ideal és, entre altres coses, dinàmica i interdisciplinària.
I tu, com creus que és la classe ideal de ciències?
I tu, com creus que és la classe ideal de ciències?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada