Després d'haver explicat
diumenge passat el primer dels eixos vertebradors de La Bressola, els projectes, avui em centraré en la verticalitat.
A primer cop d’ull
es tracta de formar classes configurades per nens i nenes de més d’una edat
o nivell, és a dir, de barrejar les classes de primer i segon, les de tercer i
quart i les de cinquè i sisè, per exemple. Tanmateix, perquè sigui una
veritable verticalitat, amb això no n’hi ha prou.
La Bressola s’ha
basat sempre en què els grups socials naturals (família, amistats,
feina, carrer...) mai estan configurats per persones de la mateixa edat ni
del mateix nivell de competències, i per tant, no té gaire sentit dividir
els nens i nenes per edats a l’escola.
De fet, és justament aquesta
diversitat el que ens ensenya a conviure, comprendre i respectar millor la
diferència. Els grups d’edat homogenis són una “creació artificial” dels
centres escolars i, si bé poden semblar molt adequats per a treballar els
continguts de manera més raonada i progressiva, a l’hora de la veritat són
generadors de la diferència de nivell segons l’edat i l’establiment d’un
estatus sovint viscut com de superior a inferior.
Ara bé, tal i com deia
al començament, “no podem parlar veritablement de verticalitat si aquests
grups viuen subdividits, fent cadascú la seva feina, la de la seva edat, i
compartint tan sols un espai i un mestre. No es tracta pas de posar tres
classes petites en un mateix espai i amb un sol referent, es tracta de
construir un grup de treball, de descoberta i d’aprenentatge constituït
per mainada de diferents edats, que comparteixin tasques, activitats,
reptes nous, que s’ajudin els uns als altres, respectant els ritmes de cadascú,
vivint en societat i aprenent plegats” (Cesc Franquesa, article “De portes endins”,
revista La Bressola número 49, estiu del 2011).
Recordo que abans
de fer les pràctiques ja coneixia en què consistia aquesta estructura de forma
teòrica, sabia que al centre on aniria treballarien d’aquesta manera i tenia
moltes ganes de veure-ho perquè m’havia figurat que havia de ser una bona
estructura. La sorpresa va ser que mai m’hagués imaginat que aprendria tant
gràcies a aquesta metodologia ni que seria tan profitosa. Abans de marxar
havia rumiat bastant sobre aquest tema i no parava de preguntar-me quins inconvenients
devia tenir, sobretot pels grans, però és que un cop allà no vaig ser capaç de
trobar-n’hi ni un, d’inconvenient. S’ha de viure per saber el què és.
Vaig poder
comprovar que és cert que els nins i nines més grans també aprenen molt gràcies
als petits, cosa que no m’hauria pensat mai. S’estableix una relació de col·laboració constant entre ells, no només en el treball escolar, sinó en tots els
moments de la vida quotidiana, al menjador, al pati... i fins i tot, a diferència d’una classe
homogènia, en la qual hi ha només l’adult com a model, amb aquesta organització
es pot imitar als més grans. Per
exemple, el nin o nina que aprèn a llegir, veurà com els més grans utilitzen la
lectura i hi trobarà un interès evident.
I conseqüentment, aquesta motivació que
sentirà el petit per arribar allà on és el gran, aquesta estimulació per a créixer i una diferenciació en relació al que era
capaç de fer l’any anterior, farà evident el seu progrés.
A més a més, és una metodologia que porta
a treballar respectant els ritmes
individuals de cada infant i tenint en compte el respecte, la cooperació,
el saber compartir... La
verticalitat aporta valors de civisme d’una manera natural, no perquè siguin
una norma, sinó perquè són la millor manera de conviure entre tots. A la
Bressola, els reglaments no neixen pas de l’arbitrari d’un adult, sinó de la
necessitat de viure junts sense molestar-se mútuament.
Per tot plegat,
crec que la verticalitat és una ideologia, una ideologia en la qual crec
definitivament, perquè vaig tenir l’oportunitat d’experimentar-la i veure’n els
seus fruits. Crec que s’hauria de seguir aquesta estructura a més escoles i que
hauríem de deixar de pensar que és una organització d’escola rural, “perquè no hi
ha més remei”. És cert que aquesta pràctica va néixer d’aquesta necessitat, perquè
el nombre limitat d’alumnat feia impossible la creació d’una classe per a cada
nivell, però ara sabem del cert que és una opció pedagògica realment enriquidora,
fascinant i renovadora. És un repte perquè muntar-ho no és senzill, és
cert, però també és una riquesa excepcional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada