Després d'haver parlat sobre La
Bressola en diverses entrades, avui em centraré en els tres grans pilars d’aquestes escoles: la verticalitat,
la immersió lingüística i el treball per
projectes. (Per situar-vos dins el marc de les Escoles Catalanes us
recomano llegir l’entrada que vaig escriure sobre el context escolar aquí.) Així doncs, aquests tres són els pilars que regeixen Les Bressoles i que tinc
la intenció de compartir amb vosaltres durant els propers dies. Avui començaré
explicant-vos els projectes, una de
les característiques més importants de la Bressola on vaig poder estar jo (la
de Prada) i, sobretot, de la meva classe.
La veritat és que vaig tenir moltíssima sort perquè la meva mestra era una de les que més utilitza aquesta metodologia
en què la quitxalla ha de pensar per ella mateixa i construir el seu propi
coneixement, i això em va permetre poder-hi profunditzar molt.
Estic convençuda
que treballar per projectes és, sens dubte, una de les millors maneres de dur a
terme el procés d’ensenyament i aprenentatge, i La Bressola, amb només cinc setmanes, me'n va ensenyar moltíssim.
Els nins i nines comprenen i assimilen millor els coneixements quan són
capaços d’interpretar, de relacionar i trobar
sentit a la realitat que els envolta tot fent-se preguntes i buscant
respostes a les seves inquietuds.
El coneixement, quan parteix dels seus interessos
i necessitats i del seu entorn real, és molt més significatiu i funcional. Això passarà quan el nou aprenentatge pugui ser
incorporat al conjunt de coneixements que el subjecte ja té, i entengui la seva
utilitat. D’altra forma, difícilment tindrà ganes d’aprendre-ho.
Crec que aquest és el secret dels projectes: la motivació causada pel fet que l’infant aprèn el que té ganes d’aprendre; “i l’infant té ganes d’aprendre allò que nosaltres li fem venir ganes d’aprendre” (Meirieu, P). Philippe Meirieu, pedagog francès, parla sobre aquest aspecte en una entrevista publicada a la revista “Cuadernos de pedagogía” número 373 (noviembre 2007): “És responsabilitat de l’educador provocar el desig d’aprendre”.
Crec que aquest és el secret dels projectes: la motivació causada pel fet que l’infant aprèn el que té ganes d’aprendre; “i l’infant té ganes d’aprendre allò que nosaltres li fem venir ganes d’aprendre” (Meirieu, P). Philippe Meirieu, pedagog francès, parla sobre aquest aspecte en una entrevista publicada a la revista “Cuadernos de pedagogía” número 373 (noviembre 2007): “És responsabilitat de l’educador provocar el desig d’aprendre”.
Altrament, trobo que és molt complex aconseguir que els nins i nines acabin
aprenent tot el que marca el currículum si acostumem a “deixar-los escollir”
què volem estudiar en tot moment. S’ha de saber fer molt bé i assegurar-se que
al final de cada etapa s’hagin treballat tots els aprenentatges curriculars
pertinents. No és gens fàcil, però els resultats són magnífics. M’imagino que
deu ser una de les dificultats més grans que presenta aquest tipus de procés
d’ensenyament-aprenentatge, però tot és esforç, experiència i il·lusió, no?
També és bàsic el treball interdisciplinar:
permet establir connexions i relacions de coneixements, habilitats, hàbits,
valors... i suposa prendre distància d’una disciplina concreta per preocupar-se
del problema des d’una perspectiva més general. La dificultat és que implica
una transformació profunda en els mètodes d’ensenyament i requereix un canvi
d’actitud i de les relacions entre el professorat i la quitxalla. I aquesta
transformació no és gens senzilla perquè treballar interdisciplinarment és
difícil.
A més, l’estructura i l’organització escolar encara continuen basant-se en un plantejament disciplinar i l’administració no en facilita la pràctica. És per aquesta raó que durant aquests anys he vist que el suport institucional del centre és molt important; facilita molt la feina que l’equip docent comparteixi, o com a mínim entengui i doni suport a les professionals que ho estan duent a terme. També és essencial que tota persona implicada en el projecte tingui una actitud oberta i disposició d’aprendre dels errors. D’altra manera, és impossible tirar endavant una tasca com aquesta.
A més, l’estructura i l’organització escolar encara continuen basant-se en un plantejament disciplinar i l’administració no en facilita la pràctica. És per aquesta raó que durant aquests anys he vist que el suport institucional del centre és molt important; facilita molt la feina que l’equip docent comparteixi, o com a mínim entengui i doni suport a les professionals que ho estan duent a terme. També és essencial que tota persona implicada en el projecte tingui una actitud oberta i disposició d’aprendre dels errors. D’altra manera, és impossible tirar endavant una tasca com aquesta.
El treball per projectes també és globalitzador. És una tasca que va molt
més enllà de l’escola; que té a veure amb l’escola o fins i tot el context.
L’escola ha de preparar per a la vida. És per aquesta simple raó que s’hi ha
d’assemblar. Treballar per projectes és una de les millors maneres de
relacionar els continguts i les competències acadèmiques del currículum amb la
vida real. Al capdavall, treballar per projectes és organitzar les situacions
d’ensenyament i aprenentatge des d’una perspectiva
globalitzadora i relacional emmarcada en un context caracteritzat pel benestar,
la curiositat, la recerca i la comunicació.
Com a conclusió, tenint en compte que la finalitat última
de l’educació és aconseguir que els nois i les
noies construeixin el seu propi
coneixement, siguin persones
crítiques amb la societat i pensin per elles mateixes, aprenguin a aprendre i siguin
autònomes per continuar aprenent permanentment, penso que la manera més
eficaç d’aconseguir-ho és aquesta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada