La Setmana Santa és un període de descans
escolar que tothom accepta sense problemes. Però diferents són els quasi tres mesos de vacances d'estiu, un
debat etern encara sense resoldre.
En la majoria de països, les vacances
d’estiu són bastant més curtes que a Catalunya i es fan, a més a més de les
vacances de Nadal i de Setmana Santa, les d'hivern (setmana blanca), les de
tardor, i en alguns indrets s’inclou també un descans al tercer trimestre.
Perquè no a Catalunya, doncs? A més a més, som el país d'Europa que té el
nombre més gran de dies festius singulars, la major part dels quals són de
caràcter religiós, i això fa que les festes
estiguin molt disperses.
La realitat actual és la següent:
Calendari escolar de Catalunya
Calendari escolar d'Anglaterra
En el primer calendari, el de Catalunya,
es poden veure marcats tots els dies de festa en color gris, mentre que en el segon,
el de l'escola d'Anglaterra, estan en color turquesa i lila. Les diferències
pel que fa a la distribució temporal es poden comprovar a primer cop d'ull. En
el cas d'Anglaterra, hi ha tres trimestres d'entre 72 i 62 dies amb una setmana
de descans enmig de cadascun d'ells, mentre que a Catalunya el tercer trimestre
queda sempre molt més curt que els altres i té les festes molt disperses, a més
d'unes llargues vacances d’estiu.
És evident que les vacances d'estiu són massa llargues i els descansos durant el curs massa escassos i que això no pot ser
gaire bo. A l’estiu, als nens i nenes se’ls trenca el ritme totalment, obliden
moltes coses i els costa molt tornar a començar. En canvi, durant els altres
nou mesos no tenen quasi períodes de pausa i això implica un cert esgotament
que crec necessari resoldre.
De la mateixa manera, aquests problemes també ens
impliquen a nosaltres, com a mestres. Estic convençuda que seria molt millor
renunciar a tenir tantes vacances a l’estiu (uns dos mesos) si a canvi
poguéssim respirar una mica més durant el curs. Ens aniria molt bé, tant per
descansar com per preparar cosetes i tornar amb energies renovades.
Aquí a Anglaterra, com es constata en els
calendaris, les vacances d'estiu duren unes sis setmanes per a l'alumnat,
mentre que a Catalunya duren gairebé el doble (onze). La sensació que tinc és
que els infants anglesos duen a terme un seguit de cursos un rere d'altre sense
cap gran trencament. A Catalunya, en canvi, per la canalla és com tancar una
gran finestra i obrir-ne una altra. Pel que fa al professorat, d'altra banda, aquí
la sensació és d’energies renovades constantment (després de cada petit període
de repòs), mentre que a les escoles catalanes es percep molt sovint
l’esgotament del qual parlava abans.
És cert que, per acabar el curs més tard
i començar-lo més d'hora, caldria tenir en compte les condicions climàtiques, atès que la calor no facilita el treball a
l’aula. Que és difícil treballar a les classes a causa de les altes
temperatures? No treballem a l'aula doncs!
La meva proposta és començar i
acabar el curs fent activitats més lúdiques i artístiques que permetin gaudir i
aprendre tot i la calor: dansa, música, teatre, arts plàstiques, educació
física... Activitats que es puguin fer fora les aules, més divertides i
dinàmiques, diferents... També fer jornada intensiva ajudaria molt per tal de
no allargar tant el dia, així com dur a terme algun tipus de projecte d'inici i
final de curs que motivi molt l'alumnat. És clar que tot això aniria molt
lligat amb la metodologia d'ensenyament. El que tinc molt clar és que sempre es
poden aprendre moltes coses sense estar tancats en una aula!
Aquí a Anglaterra, per exemple, hi ha
escoles i instituts en què els últims dies de curs (a ple juliol) són
excepcionals. L’alumnat pot escollir quina opció prefereix fer entre un ventall
molt ampli. En algunes de les opcions les famílies han de pagar i la durada del
període també pot variar una mica d’una activitat a l’altra.
Alguns dels exemples d’activitats són aquests: anar de viatge a Barcelona per aprendre castellà, passar uns dies a la platja (com unes colònies), fer un projecte de fotografia, fer tallers de música, dansa i teatre... No us sembla meravellós que la mainada pugui escollir com vol acomiadar-se del curs d'entre aquestes excepcionals propostes? També és una opció que es podria dur a terme a Catalunya.
Alguns dels exemples d’activitats són aquests: anar de viatge a Barcelona per aprendre castellà, passar uns dies a la platja (com unes colònies), fer un projecte de fotografia, fer tallers de música, dansa i teatre... No us sembla meravellós que la mainada pugui escollir com vol acomiadar-se del curs d'entre aquestes excepcionals propostes? També és una opció que es podria dur a terme a Catalunya.
Finalment, el més difícil de tot seria
que la modificació del calendari escolar implicaria un canvi social, i per tant, caldria un pacte amb el món laboral.
S’haurien de garantir activitats alternatives per a l’alumnat en els períodes
de repòs. Potser la millor solució seria fer-les a les pròpies escoles com es
fa aquí a Anglaterra també.
En conclusió, l'objectiu és que l'alumnat
no perdi ritme acadèmic i es compleixin el nombre d'hores lectives que marca la
llei. Distribuïm el temps d’aprenentatge
i temps de descans de forma equilibrada doncs! Agrupem al màxim les festes
per evitar ruptures de ritme, reduïm les vacances d'estiu en favor de vacances
més espaiades durant els altres nou mesos i procurem períodes similars entre
períodes llargs de descans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada