diumenge, 3 de novembre de 2013

FINLÀNDIA 2: ELS I LES MESTRES, I LA COMPETÈNCIA LECTORA

Continuo avui, tal i com us vaig prometre, amb la reflexió de Finlàndia a partir del documental de Singulars “Millorar l’educació per millorar la societat”, de Xavier Melgarejo.

Diumenge passat, dia 27 d’octubre de 2013, comentava la importància de l’engranatge del sistema educatiu, amb el familiar i el sociocultural: http://www.mireiaserra.cat/2013/10/finlandia-1-engranatge-sistema-educatiu.html

Avui em proposo centrar-me en les altres dues claus essencials del sistema educatiu finlandès. És evident que n’hi ha d’altres. De fet, n’hi ha un munt. L’esforç ha estat intentar seleccionar-ne només tres i compartir-les amb vosaltres per poder començar un debat sobre aquesta educació ideal.

Diumenge passat vaig acabar l’article intentant fer veure que ens hem de fer valorar com a mestres. Doncs avui continuo amb aquesta idea, ja que està totalment lligada amb la segona de les claus del sistema educatiu finlandès: els i les mestres.



En el nostre país, la nota de tall per entrar a la carrera de mestra es troba al voltant del 6. A Finlàndia és més de 9. Per tant, les estudiants que pretenen a entrar a la universitat per estudiar aquesta carrera, són excel·lents en tot.

Malgrat això, però, encara han de passar unes proves de selecció abans de poder cursar el primer any. D'aquesta manera, s’asseguren que a més de ser excel·lents acadèmicament i tenir un currículum impressionant, són persones realment amb vocació, sensibilitat i que tenen experiència amb nens i nenes.

Un cop dins la carrera hauran de fer les pràctiques en les millors escoles del país, una tesina de final de carrera i un màster obligatori al acabar la primera formació. Això els permetrà aprendre de les millors escoles i esdevenir mestres de la mateixa qualitat dels quals ells han après.

Així doncs, seran mestres excel·lents, com no podia ser d'altra manera després de passar per tota aquesta formació.

Perdoneu però crec que al final se m’allargarà un diumenge més aquest tema, perquè estic convençuda que és de vital importància dedicar-hi el temps que demana i ja se m’està fent massa llarg.

Així doncs, acabo amb la tercera clau de les escoles de Finlàndia, i concloc el proper diumenge amb la meva opinió sobre les universitats catalanes i el perfil que penso  que haurien de tenir les persones que volen dedicar-se a aquesta professió.

Finalment, el tercer aspecte que considero de vital importància és que els nens i nenes finlandesos han estat els primers d'Europa en competència lectora des de l'any 1992 fins a l'actualitat. Però... és tot mèrit de l’escola?

Està clar que no: un 80% de les famílies va cada setmana a la biblioteca! Un 80% de les famílies! Doncs no deu ser casualitat que siguin els primers en competència lectora ni que sigui el país del món que més llibres té per habitant.

A la fotografia adjuntada (extreta del programa) podeu comprovar que no hi ha cap alumne que es trobi en un nivell absolutament nul d'aquesta competència i hi ha un 2% que es troba en el nivell màxim d'excel·lència, a diferència de l'Estat Espanyol 
i Catalunya, on hi ha un 1% dels infants en el nivell més baix i un 0% en el més alt.

A més, a Finlàndia, hi ha un 46% de la mainada que es troba entre els tres nivells més alts, mentre que a Catalunya el % en aquests tres nivells és del 27% de l'alumnat: quasi la meitat.

I per mi, la importància de tenir una bona competència lectora, rau en el fet que trobo imprescindible que les persones sàpiguen llegir i entenguin el que llegeixen, així com que sàpiguen escriure i expressar-se molt bé.

Crec que saber llegir i escriure són les dues competències essencials que han de poder dur a terme els nois i noies per continuar aprenent i ser bons ciutadans i ciutadanes.

També acabaré de comentar aquest punt extensament en la propera ocasió perquè està estretament relacionat amb l’altre aspecte que vull comentar del professorat.

En definitiva, que els nens i nenes de Finlàndia siguin els primers en competència lectora, per mi és una de les claus del seu èxit. Perquè, com aprendre de qualsevol cosa si no saps llegir bé o no entens el que llegeixes? 

Cap comentari:

Publica un comentari