Avui, 24 de novembre
de 2013, us explico una mica més sobre l'escola a la qual tinc la oportunitat
d'estar aprenent i ensenyant cada dia: Dartington C of E Primary School.
Fa unes setmanes (el dia 20 d’octubre,
concretament) us vaig parlar del disseny
del centre: http://www.mireiaserra.cat/2013/10/una-escola-dissenyada-per-aprendre.html
i us vaig avançar que tenen cinc valors bàsics: la creativitat, els reptes, la
reflexió, l’empatia i la compassió. Doncs bé, avui em proposo explicar-vos el
segon d’aquests cinc pilars: els reptes.
El meu tercer dia a l'escola "Dartington Primary School" (el 10 de setembre)
vaig apuntar al diari d'aula que vaig decidir crear-me: "Cada dia van
arribant i es posen a la taula a fer el que la pissarra els indica".
Aquell dia la pissarra deia que escollissin un lloc per seure (les taules estan
col·locades sempre per grups, de manera que hi poden seure uns 8 alumnes) i
dibuixessin els elements naturals que hi havia. Aquesta va ser la primera idea
de repte que vaig poder captar a l'escola.
Avui, ara que ja porto 10 setmanes senceres al
centre, puc expressar-vos amb tota seguretat que els reptes són un dels punts
més forts de l'escola. Són desafiaments,
provocacions, preguntes... que el professorat fa als infants per tal que
aquests busquin, reflexionin, es preguntin i aprenguin d’una manera diferent.
I el funcionament d’aquests "challenges"
es duu a terme de la manera que he explicat més amunt. Evidentment, també es
proposen reptes a la mainada constantment quan estan fent classe, però la
màxima expressió d'aquest pilar escolar és a primera hora del matí.
La canalla va arribant a classe (alguns
acompanyats de la família) i el primer que fan és llegir el que diu la pissarra
i començar-ho a fer amb tot l’entusiasme del món. La mestra arriba uns 10
minuts més tard.
És brutal veure aquesta rutina. És brutal comprovar
com els nens i nenes tenen completament
inculcat el que han de fer cada matí i es posen a fer-ho amb silenci, passió i
motivació.
Parlem de reptes sempre molt diversos : des de
relacionats amb la llengua, fins a les matemàtiques, passant per absolutament
qualsevol aspecte que pugui motivar a l’alumnat i fer que aprengui.
Us escric alguns dels meus reptes preferits
d’aquestes 10 setmanes perquè us feu la idea del que vull dir-vos:
"Pensa en les teves esperances i els teus
somnis en un futur. Imagina que ets 20 anys més gran (tens 29 o 30 anys). Quina
és la teva feina? Com passes el teu dia? Què t’agrada fer el teu temps lliure?
Qui són els teus amics i amigues? On vius? I ara pensa: Què necessites per ser
aquí on desitges i aconseguit tot això?".
Aquest ha estat un dels meus reptes preferits perquè
va fer reflexionar moltíssim als infants. Els fa pensar en els seus somnis,
utilitzar la imaginació i esforçar-se per pensar en com seran d’aquí a 20 anys (cosa
que és realment difícil, sobretot per un nen/a de 9 o 10 anys).
I, per damunt
de tot, els fa pensar en què han de fer per aconseguir la vida que somien. I
això és impressionant. Això els fa créixer, els fa escollir la vida que volen i
els fa veure la importància d’esforçar-se i lluitar pel que somien. Va ser
preciós llegir les seves reflexions! Preciós!
Un altre dels meus
"challenges" predilectes fou el que deia: "Escull un llibre,
busca un lloc per seure on t’hi trobis bé, i perdre’t en la lectura. Recull
"bones" paraules i frases".
Quan vaig llegir la
pissarra em vaig quedar de pedra! Quina tendresa! Quina sensibilitat per dir als
nens i nenes que seguessin a una cadira on poguessin llegir tranquil·lament
sense res ni ningú que els amoïnés! Quina delicadesa per encarregar-los que es
posessin a llegir! I quina habilitat per proposar-los de buscar frases que els
agradessin i que volguessin guardar com en un raconet de grans paraules! Va ser
espectacular veure la capacitat de la quitxalla per seleccionar el que se’ls
demanava. Tenen un criteri! I una maduresa!
També la data juga un
paper importantíssim en el seu aprenentatge, sobretot a primera hora del matí. La
mestra l’aprofita sovint per fer preguntes matemàtiques: "Podrien ser tots
els nombres de la data primers? Quan?" o "Suma tots els nombres que
formen la data d'avui i busca tots els seus factors". Una manera realment
lúdica i motivadora per fer treballar a l’alumnat.
Finalment, el quart i
últim dels reptes que m’agradaria posar-vos com a exemple, és un de la setmana
passada: "A continuació teniu tot un seguit de respostes. Inventeu una
pregunta per a cadascuna d’elles el més original possible: neu, 42, taula, est
(com a punt cardinal), Mrs Mahon (directora del centre), xocolata, verd,
Ipad...
Un altre exemple de
fins a quin punt treballen la imaginació i la creativitat en aquesta escola. Potser
a algú li sembla un "challenge" una mica tonteria. Estic convençuda
que no ho és. Cada repte té darrere seu
un aprenentatge molt pensat per la mestra i un objectiu claríssim.
En aquest cas, es
tractava de trencar els estereotips de les preguntes clàssiques "De quin
color és la gespa? Verda" o "Qui és la directora d'aquesta escola?,
Mrs Mahon", per exemple, i fer reflexionar al màxim a la quitxalla perquè
trobessin preguntes el més originals possibles. Els resultats van ser, com
sempre, sensacionals.
Doncs ja veieu la
varietat i qualitat de reptes dels quals us parlo.
Com a conclusió, els reptes serveixen per fer que qualsevol
aprenentatge sigui molt més lúdic i motivi a l’alumnat. És donar-li a la volta a allò que volem que
aprenguin i plantejar-ho de manera que els infants tinguin curiositat per
resoldre-ho i es morin de ganes d'investigar-ho.
Serveixen, per tant, per aconseguir que els nens i
nenes tinguin ganes d’aprendre! I tothom estarà d'acord en que aquesta és una de les màximes finalitats de
l’educació.
Així que si tens el
privilegi d'estar en una classe ajudant a créixer a petites personetes, t’animo
i et recomano, de tot cor, que els sorprenguis demà a primera hora del matí amb
un repte que aconsegueixi fer-los començar el dia amb unes ganes boges
d’aprendre.
Sort!
Espero que compartiu
els resultats!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada